Sunt sigur ca multa lume nu stie ce este freonul, chiar daca este prezent atat in masina, in aerul conditionat cat si in banalele frigidere.
Ce este freonul?
Freonul este o substanta sau compus chimic care are proprietatea de a vaporiza la temperaturi foarte joase, mai joase decat incaperea care se doreste a fi racita.
Altfel spus freonul are temperatura de fierbere si temperatura de vaporizare mult mai mici decat temperatura mediului care se doreste a fi racit.
Diferente intre evaporare si fierbere
Evaporarea si fierberea sunt 2 procese ale vaporizarii, prin care un lichid isi schimba starea in gaz.
Evaporarea se produce doar la suprafata unui lichid si are loc la orice temperatura.
Fierberea se produce in tot volumul (masa) lichidului, printr-un aport de energie, pornind de obicei de la suprafata cea mai calda a recipientului (in general partea inferioara), bulele de vapori ridicandu-se prin lichid spre suprafata superioara a recipientului.
Condesarea este procesul invers al evaporarii si are ca efect trecerea unui gaz in stare lichida.
Cum raceste agentul frigorific (freonul)?
Va propun un mic experiment. Turnati o picatura de alcool sanitar pe mana. Veti observa ca datorita caldurii pielii, alcoolul se evapora lasand in urma o senzatie de rece pe suprafata pielii.
Ce s-a intamplat? Alcoolul a preluat caldura de pe suprafata pielii, trecand astfel din starea lichida in starea gazoasa, iar viteza evaporarii alcoolului fiind mai mare decat viteza cu care pielea revine la temperatura initiala, s-a realizat pentru o perioada scurta de timp o scadere locala a temperaturii pielii, rezultand implicit o senzatie de racorire.
Intr-un sistem frigorific, freonul trece prin vaporizator, preia o parte din caldura de la suprafata exterioara a acestuia (din camera ce se doreste a fi racita), caldura pe care o cedeaza mai apoi prin intermediul condensatorului in exterior.
Istoricul agenților frigorifici începe în anul 1834, când americanul Jacob Perkins brevetează o mașină frigorifică funcționând prin comprimare mecanică de vapori, utilizând că agent frigorific oxidul de etil. Utilizarea unei asemenea mașini s-a dovedit rapid limitată de nivelul ridicat de inflamabilitate al acestui agent.
Toate acestea nu ar exista daca nu s-ar fi descoperit agentul frigorific numit impropriu freon (acest cuvant este o denumire comerciala inregistrata a firmei DuPont).
Utilizarea freonului a debutat in combinele frigorifice si s-a continuat prin aparitia aerului conditionat.(probail multe persoane si-au bagat capul in frigider pentru a scapa de caldura de afara si prin aceasta actiune lipsita de intelect si totusi s-a ajuns la concluzia ca este necesar un sistem care sa disperseze racoarea in incaperi. O alta utilizare a freonului este in automobile. Freonul este folosit la automobile pentru instalatia de climatizare. Practic este folosit principiul aerului conditionat dar intr-o incapere mobile.
S-a constatat că freonul este o substanţă deosebit de periculoasă pentru organismul uman. Persoanele bolnave de cancer au în tumori această substanţă nocivă. Frigiderul funcţionează cu această substanţă care este un agent de refrigerare şi nu poate fi depistat, deoarece nu are miros. În trecut, se foloseau frigiderele cu amoniac şi cea mai mică scurgere cu amoniac putea fi depistată foarte uşor. Freonul nefiind biodegradabil, ficatul nu poate produce niciun fel de reacţii chimice care să ducă la detoxifiere. El se depune în ficat şi apoi în organul bolnav. La persoanele sănătoase în piele. S-a constatat că substanţele toxice sunt atrase către organele bolnave. Lucru cunoscut de cei care lucrează în domeniul sănătăţii. Fenomenul se numeşte merbitropism. S-a găsit cupru acolo unde este şi freon. Apa curge prin ţevile de cupru şi transportă cuprul spre locul bolnav.
Stiati ca…Freonul este responsabil de „gaura” din stratul de ozon de la Polul Sud care duce la încălzirea global?
Cu toate partile negative ale freonului luate in considerare nu ne putem imagina evolutia umana fara el. Alimentele s-ar strica mai rapid sau ar fi in continuare pastrate prin scufundarea lor in apa cu sare si otet. Metoda practicata in continuare in unele parti ale globului. Existenta freonului a facut posibila deplasarea alimentelor pe distante mai mare fara ca acestea sa se altereze.
Referitor la autoturisme, tot ce trebuie sa facem este sa ne ducem cu gandul la perioada de dinainte de anii 90′ si sa ne imaginam verile toride lipsite de are conditionat. Chiar daca freonul este toxic, el nu intra in contact direct cu corpul nostru in nici una dintre situatii(frigider/autoturism) si este recomandata evitarea contactului cu aceste substante.
De retinut:
- Orice sistem frigorific, indiferent de natura lui, este ermetic inchis si atata timp cat nu apar defectiuni, cantitatea de freon ramane aceeasi (freonul nu se „consuma” in timp).
- Freonul nu se altereaza intr-un sistem frigorific, indiferent de durata utilizarii instalatiei frigorifice, atata timp cat nu apare o defectiune in sistem.
Tinand cont de toxicitatea acestei substante mai ramane un singur lucru de facut. Faceti curatenie in locul in care traiti, aceasta este o sarcina usoara, deoarece implica mai ales aruncarea unor lucruri, de aceea am si lasat-o la sfarsit. Nu pregetati insa nici un minut sa faceti acest lucru. Sa speram ca familia si prietenii va vor sari in ajutor.
- Schimbati frigiderul daca are o vechime de peste 10 ani.
- Faceti curatenie in fiecare incapere din casa.
- Pentru autoturisme se realizeaza:
-Curatarea si vidarea instalatiei folosind aparatura profesionala
Folosind aparatura de ultima generatie, semi-automata, care extrage freonul si uleiul (uzate) existente in instalatia de aer conditionat, urmand procedura de vidare a instalatiei in care se constata etanseitatea sistemului precum si daca exista pierderi de freon. Daca totul este in regula, urmeaza incarcarea cu freon si completarea uleiului.
-Incarcarea cu freon in instalatia de aer conditionat a masinii
Procedura completa presupune urmatoarele etape – umplerea instalatiei cu cantitatea de freon recomandata de producator pentru modelul masinii, completarea cu cantitateta de ulei extrasa din instalatie la pasul anterior si verificarea presiunii in instalatie. Se recomanda servicii profesionale realizate cu aparatura specializata, indiferent daca masina nu prezinta defecte mecanice la instalatia de aer conditionat auto sau scurgeri de freon!
– Testare in sarcina si raportare finala
Dupa incarcarea cu freon a instalatiei de climatizare se vor efectua testele de functionare, pentru verificarea parametrilor instalatiei in sarcina. Dupa acest pas este recomandata si igienizarea aerului conditionat.
Igienizarea aparatului de aer conditionat
Aceasta procedura este de multe ori ignorata datorita costului pe care il presupune. Ignorarea igienizarii aerului conditionat este o mare greseala deoarece acesta reprezinta, in timp, o sursa de microbe si de infectie. Nu pot mentiona de cate ori mama mea s-a imbolnavit din cauza aerului conditionat. Iubita mea chiar a facut o pneumonie serioasa datorita aerului conditionat neigienizat.
Sistemul de climatizare auto se curata periodic (la 12-24 luni) prin introducerea in instalatie a unui agent special de tip aerosol care calatoreste de-a lungul sistemului de aer conditionat al masinii si produce igienizarea instalatiei si eliminarea mirosurilor neplacute.
Procesul de recirculare a agentului aerosol va curata toate componentele sistemului de climatizare, incepand cu vaporizatorul si filtrelesi terminand cu igienizarea conductelor si agurilor de ventilatie din interiorul habitaclului.
In urma tratamentului aplicat sistemului de conditionare al aerului, reziduul inofensiv amplasat in instalatie va avea rolul de a impiedica dezvoltarea bacteriilor si mucegaiului in viitor.
Multi angajatori nu pun accent pe igienizarea aerului conditionat din birouri sau din masinile companiei.
Dupa parerea mea, cred ca freonul este o utilitate pe timp de vara.